No more competitions

Jag skapade den här bloggen främst i syfte att leka med bloggdesign, och nu på senare tid som "tävlingsblogg". Jag har dock konstaterat att det inte lönar sig att tävla i fototävlingar om man inte har hundratals bloggläsare eller en stor vänkrets som går in och röstar på ens bild. Tyvärr är det sällan den finaste bilden som vinner, utan snarare bilden vars fotograf har gjort mest reklam. Det är svårt dock att avgöra tävlingar på annat sätt än att rösta, och jag vet inte hur man annars skulle kunna göra.

Det jag vill komma till är att jag nog inte kommer att vara med i fler röstningstävlingar, i varje fall inte för prisets skull. Jag har länge velat ha en reflexskärm och därför varit med i diverse tävlingar, men vill man ha något i livet får man nog skaffa det själv. Gratis är gott, men med pengar går det snabbare.

Kommentarer
Postat av: Liisa

SVAR: Du fick mig verkligen att le av den där kommentaren, tack så hemskt mycket! :D <333

2010-04-05 @ 16:47:33
URL: http://theliisa.se/
Postat av: Tim, fotoblogg

sv: tack för din kommentar. Angående tips så är det sjukt svårt att ge. Inställningar och objektiv skiljer sig från bild till bild. I fototidningar skulle säkert ett "standard-tips" vara att använda stativ, liten bländare för långt skärpedjup plus vidvinkelobjektiv. Men det bästa tipset jag själv kan ge är att inte försöka fånga allt vackert du ser i landskapet, för ett fotografi kan ändå inte mäta sig med naturen och då blir man besviken. Istället får man försöka välja ut någon del att koncentrera sig på. Inget vidare konkret tips, men försök att inte låsa dig vid vissa objektiv eller att just försöka få med allt =)



För övrigt håller jag helt med dig angående fototävlingar på bloggar, det är riktigt tråkigt att det ska vara så!

2010-04-05 @ 17:49:25
URL: http://blog.andreaheim.se
Postat av: Tim, fotoblogg

det är väl det=) men det var en bra fråga, ska försöka skriva lite utförligare om tips i nästa inlägg

2010-04-05 @ 18:52:28
URL: http://blog.andreaheim.se
Postat av: Anonym

Håller verkligen med dig om det där!

2010-04-06 @ 12:21:43
Postat av: Jeanette Lindvall - FOTOBLOGGEN

mm håller med, men svårt hur man ska göra. Om jag skulle välja då kanske de flesta tycker att man är partisk eller att du väljer den som har flest läsare osv. Blir lite mer rättvist om läsarna får rösta, men sant som du säger oftast tjänar de som kommenterar massor på det. Sen kommer tvivel vilka fuskar, aldrig har jag fått så många kommentarer utan blogg / mail, men med olika ip.. sitter någon bakom proxy ? ..hmm. Men kul nån gång ibland, vem vet någon gång kanske man har turen. Men som sagt om man verkligen behöver nåt, går det lättare att köpa det själv.



Ha en fin kväll

Kram

2010-04-06 @ 16:59:19
URL: http://www.sunstreet21.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0